Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1151 ggr
[Kavring]
11/22/13, 5:06 PM

Vad är en bra kattkam? (undersökning)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns massor av olika kammar, kardor m.m. på marknaden, men vad är egentligen bra?
Man kan dela in kammar som bra i två olika kategorier efter syftet med borstningen/kamningen:

  • Utställning

  • Sällskap

ex. vad är en bra borste eller kam om man vill ställa ut sin katt?
      vad är en bra borste ifall man bara vill ha sin katt till sällskap?

Vilket märke är det man bär satsa på?
Motivera era svar, eftersom undersökningens alternativ bara kommer innehålla olika borstar. Glad

Bild av Jennifer Leigh (Flickr.com)

Annons:
[Skörbjugg]
11/22/13, 5:12 PM
#1

Nu har jag ju ingen britt alls då, men jag tycker att en karda med stålpiggar är det bästa, eftersom att katterna tycker det är så mysigt att bli borstade av just en sådan. Det underlättar ju något oerhört.

Har även en Foolee-borste som tar bort överflödigt hår som tusan, men som däremot hatas av katterna 😕

[Kavring]
11/22/13, 5:36 PM
#2

Jag väljer nog metallkam, främst med avseende på utställningar. Den "förstör" inte pälsen, utan kammar igenom för dött hår och "tovor". 🙂

Mitt andrahandsalternativ är Furminator, och sedan karda med stålpiggar. Furminatorn för att så mycket päls lossnar (bra för att katten skall slippa hårbollar) och kardan med stålpiggar för att den borstar igenom pälsen bra!

[Mustangcab]
11/22/13, 6:32 PM
#3

Det fanns många alterntiv och jag använder flera av dem men kunde inte rösta mer än på en så jag valde furminator.

Men jag använder flera olika sorter. Furminatorn använder  jag på våren 2 gånger på britterna då de fäller som mest. I övrigt så har jag en borste med mjuk borst på ena sidan och stålpiggar på den andra och den är fjädrande. Sen har jag en enkeltandad gles stålkam där pälsen är som tätast och därefter en tätare dubbletandad kam där varannan  är en lång och varannan en kort pigg. Den är väldigt effektiv. Sen har jag en tät kort stålkam som sista tag med kam. När jag kammat klart så fuktar jag händera med vatten och klappar katten då fastnar en hel del av det som inte fastnat på kammarna på mina händer så att katten slipper få i sig det.

Upp till toppen
Annons: