Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 4244 ggr
Yolo91
11/11/13, 9:17 PM

Vad måste eran katt ha ? :)

Nu när våran lilla älskling äntiligen är tingad. Så tänkte jag fråga, vad finns det för saker eran katt/er inte kan vara utan och varför? :)

Sen vore det även lite kul att höra vad ni valt för typ av försökring till era katter och varför? :)

Annons:
[Tilde!]
11/11/13, 9:21 PM
#1

Klösbräda…..(tre affischer, två lampor, fyra iPhone laddare, en Samsung laddare, en bit av min kamera, ett tiotal kaktusar mm har kattungen tuggat och klöst sönder än så länge) Men klösbrädan gjorde ju susen!!

[Mustangcab]
11/11/13, 10:50 PM
#2

Oj det var inte helt enklet då mina katter har en hel del. Men till att börja med en klösstallning som de kan ha även då de inte är kattungar. Där det även finns någonstans att ligga på eller i. Leksaksmöss och fjädervippor är ett måste och en prasseltunnel. Något trevligt att ligga på eller i även om det duger bra  med våra sängar och våra möbler😃 Imorgom eftermiddag ska jag försöka komma ihåg att sätta in bilder på katternas klösmöbler.

Yolo91
11/11/13, 11:02 PM
#3

Ja sätt gärna in bilder, själv funderar jag på kattens nr 1 Eiffel :)

Var visst lite för ivrig när jag skrev förut undra såklart vilken försäkring och inte vilken försökning ;)

[Kavring]
11/12/13, 12:17 AM
#4

Kattens no 1 anses som ett av de bästa klösträdsmärkena :) de har klöspålar som är rätt långa (ca 80 cm om jag inte missminner mig), vilket är jättebra att ställa nära hallen - våra katter älskar att klösa på "hallpålen" när vi kommer hem, som en slags hälsningsgrej (vilket är rätt vanligt vad jag förstått). ^^ Jag har en mjuk bur/korg från Trixie med avtagbart lock - den kan alltså användas som transportbur när taket är på, eller som korg när man är hemma. Rekommenderar den, katterna gillar den verkligen. :) Prasseltunnel, som redan är nämnt, är jättebra. Och sele såklart! :) har alltid sele (med en id-tub fasthakad i selen) IFALL katten skulle komma lös och springa bort sig när de är i burar. Ang. försäkring: jag har Agria på alla 3 katter, britten är livförsäkrad till sitt inköpsbelopp. Har dock hört att If ska vara smidigare att ha o göra med, att de ger en pengar för ens utgifter typ på en gång medan det är mer tjafs med Agria. Har dock själv inga negativa erfarenheter av Agria, men funderar ändå på att byta till If. Kolla igenom vad försäkringarna täcker och hur de ersätter dig ifall olycka är framme. Framförallt VAD de ersätter (alla vet-besök ersätts inte) och HUR MYCKET du förväntas stå för - det är sånt som kan va avgörande i en krissituation. Ajaj vilket långt svar det blev :P

Yolo91
11/12/13, 2:15 AM
#5

Tack för alla underbara tips! Känner att det lutar mot Agria, men det beror lite på hur mycket tjafs det blir med länsförsäkringar pga. idioten som körde in i bilen. Tur att jag har tid på mig att fundera på vad som är bäst :)

[Mustangcab]
11/12/13, 4:34 AM
#6

Jag har Agria och har aldrig haft problem med dem. De ersätter när man är hos vetten om de har dikretkreglering. Dessuotm så har du kattens försäkringsvärde hela livet ut på katten det är inget annat bolag som har. Det börjar sjunka vid 8 års ålder. Fr.om. tredje katten får du ockå rabatt. Jag har 5 katter och har 20% rabatt på premien. Du kan också välja självrisknivåer. Försäkrar du på webben så får du 30% kattungerabatt.

http://www.agria.se/katt/kattforsakringar?gclid=CI_-45Wo3roCFRR6cAody3cAvA

Annons:
[Mustangcab]
11/12/13, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här klösstställningarna som katterna har.

[Mustangcab]
11/12/13, 1:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här är den andra. Klösningen längst ned har vi bytt rep på många gånger😃

[Kavring]
11/12/13, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 vilket bamseträd!! :D Såhär Ser mitt största träd ut, vi har ett mindre i svart placerat bredvid. Om man tittar noga på bilden sitter min svarta Bobby framför trädet, hihi. ^^

[Mustangcab]
11/12/13, 4:35 PM
#10

# 9 Det är som vi byggt ihop själva med hjälp av olika delar som vi köpt. Den plattan längsts upp till vänster har dock min man tillverkat samt stången som går mellan  plattorna där. Dessutom så är det förstärkt med järnrör inuti pelarna för annars skulle det inte hålla och fastsatt i väggen. Dock lätt att bara lyfta bort då man städar.

Du kan tänka dig 7,5 kg britt som sitter längst ned på golvet och gör ett ryck så är han på den övesta hyllan. Det måste det tåla.😃

zaddraya
11/13/13, 7:53 PM
#11

Klösträd. Är verkligen guld värt! Har tre "billiga" (trixie/nobby) och ett dyrt (petfun). Petfunträdet är modellen Hella (finns att se på petfun.de). Petfun tycker jag är bra för att pålarna är av trä, inte papp, och väljer man rätt modell går bäddarna/hängmattorna att ta bort och tvätta i maskin. Jag var lite dum och valde en modell där alla delar inte går att tvätta, men det är ändå värt pengarna ;) Petfunträdet ser fortfarande nytt ut (om man bortser från håret på de delarna som inte går att tvätta…). De billiga träden är tydligt slitna, men hänger med.

Rastgård, men det är ju inget som alla kan ha, tyvärr… Mina katter har vant sig vid att få vara ute så rastgården är ovärderlig numera.

Försäkring. Jag har Agria, har aldrig behövt utnyttja den, men det är skönt att veta att om något dyrt händer så finns det en försäkring…

Enligt Manda; MAT!!! GODIS!!! 😃

[Mustangcab]
11/13/13, 8:02 PM
#12

Man kan ångtvätta dem vet jag att någon gjort.

Yolo91
11/14/13, 11:41 PM
#13

Vad använder ni för transport? Jag skulle vilja ha en mjuktransport väska som går att spänna fast.

Annons:
[Kavring]
11/14/13, 11:50 PM
#14

http://www.supercat.se/transportvaskor/sturdibag/sturdi-car-go.html Detta är ett märke många gillar: Sturdi Bag. Denna modell jag länkat till heter Car-Go, och kan spännas fast i bilen. Jag har en transportväska som man sätter bakpå cykeln från Trixie http://www.supercat.se/transportvaskor/cykelvaska-katt.html Den har ett bl.a band som man fäster runt sadelstången på cykeln, och när jag åkt bil har jag trätt igenom bältet genom dom hällorna (bakpå buren alltså). Den rymmer en stor vuxen katt, men är inte enorm. ^^ Om man vill ha en riktigt proffsig bur som är bra vid ev olycka med bil så ska man nog välja Sturdi Bag:en :) Många har också Sturdi till utställningar, i modellen "Show".

Yolo91
11/14/13, 11:56 PM
#15

#14 tack för utomordentligt svar, just när det gäller sturdi bag så har jag blivit lite mer förtjust i den andra vanliga modellen . Känns som den är lätt att bära med sig. Tycker det värsta är att fundera på hur stor den bör vara, tycker det är tråkigt att inte en enda av våra djuraffärer säljer dem så man kan se med egna ögon :P svårt att föreställa sig tycker jag

[Mustangcab]
11/15/13, 6:30 PM
#16

Här är det hårda burar som gäller för hårda killar. Vet ni hur stor en bur måste vaar för att få transportera en katt i? Själv har jag en sån och den är för en liten hund😃

[Kavring]
11/15/13, 6:36 PM
#17

#15 Ja det kan vara riktigt klurigt det där, Sturdi Bags "Show"-modell upplever jag vara enorm när jag sett den på utställningar. Det får plats ca 2 katter i en sån bur utan problem, särskilt om man har en sån där "hängmatta" man kan köpa till och hänga upp. 🙂

Så man får nog mäta och försöka föreställa sig vad det kan betyda i verkligheten, tyvärr. Om du beställer över nätet har du ju alltid returrätt! Så om du verkligen vill ha en sån bur (bra köp!) så kan du ju alltid beställa hem den och kolla själv.

Yolo91
11/15/13, 8:46 PM
#18

#16 längd: 0,50 m, bredd: 0,30 m och höjd: 0,35 m ? :)

[Kavring]
11/15/13, 9:00 PM
#19

Det är den här modellen va? :) http://www.supercat.se/transportvaskor/sturdibag-large.html Den ska rymma alla kattraser, står det. Dock kan vissa katter bli riktigt stora, men i värsta fall får man väl köpa större om katten växer sig för stor. Man brukar ha som tumregel att katten ska kunna vända sig om i buren, och vid längre resor bör man kunna ha en skål med vatten eller kanske en bajslåda (ifall man åker många timmar med bil), eftersom man inte rekommenderar att ha katten lös i bilen. ^^

[Mustangcab]
11/15/13, 9:08 PM
#20

# 18 Svar ja, helt riktigt😃

Annons:
Yolo91
6/23/14, 9:33 AM
#21

Tänkte nu såhär när det gått ett tag att jag skulle dela med mig av mina bästa köp :). Kattens No. 1 klösträd, är guldvärt, innan var jag rädd att han inte skulle använda det, men det gör han allt :) både sover och klöser. Alla möss och kitty boinks är självklart uppskattade, men favortiterna är Da Bird och http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/kitty-round-med-boll.html :)

[Skörbjugg]
6/26/14, 8:29 PM
#22

Rudi & Floyd sitter tillsammans i Kattens no.1 Eiffel

#21 Vilka träd har du från Kattens no. 1? Jag själv gjorde slag i saken och köpte två stycken tätt inpå varandra: ett Eiffel och ett Dagmar. Eiffel är den mest populära, men den kanske har fått en bättre plats i min lilla lägenhet; bredvid fönstren.

[Kavring]
6/26/14, 11:09 PM
#23

#21 Här hemma har vi också den där runda grejen du länkade till, men den har nästan aldrig varit intressant förutom för Fredda då hon var bebis. :) Funderar oxå på Kattens no201 i framtiden… De verkar ju alla vara ganska stora o rejäla, så får vänta tills jag får en plats för klösträd. :)

[Kavring]
6/26/14, 11:10 PM
#24

#22 Snyggt!

Yolo91
6/27/14, 12:50 AM
#25

#22 har också en eiffel. Men Mållgan fick till slut inte rum att ligga som han ville i häng mattan. Så funderade på att köpa en till del. Men så plötsligt började han som aldrig kläder på soffan klösa där. Så då konstaterade jag att han inte längre kunde klösa raklång. Så har plockat bort häng mattan och flyttat upp de andra hyllorna och ställt en pall till honom på sidan :). Men skulle jag ha mer än en katt skulle jag nog också köpa större eller ha två :). Verkligen favorit platsen, helt klart värd pengarna. Och älskar att man kan köpa nya delar när de gamla är utslitna :)

Yolo91
6/27/14, 12:52 AM
#26

Ber om ursäkt för mobilens auto correct och hoppas ni förstod ändå :)

[Skörbjugg]
7/16/14, 11:03 AM
#27

Det är väldigt praktiskt att man kan byta ut dem : kattens no 1 har ju en lååång klöspåle som man kan ha direkt på golvet, det kanske kunde vara nåt om man vill ha nåt extra men inget till träd. Finns många andra långa sådana har jag iofs också sett, men vet då inget märke. :)

Annons:
[Kavring]
7/18/14, 6:59 AM
#28

De långa klöspålarna är ca 80cm och jättepoppis! :)

[Kavring]
7/18/14, 6:59 AM
#29

De långa klöspålarna är ca 80cm och jättepoppis! :)

Upp till toppen
Annons: