Annons:
Etikettsjukdomar-tips-och-råd
Läst 3648 ggr
neonatus
2013-11-07 11:46

Ögoninflammation

Hej! Jag skrev samma inlägg på katter.ifokus men har inte fått något svar där än så jag testar här.

Min kattunge hade brunt ögongrus och när jag kollade i ögonen såg det lite rött ut (insidan av ögonlocket var lite svullet). Hon verkade inte besvärad av det (knep inte med ögonen/kliade där eller liknande) men eftersom ögonen är så viktiga så tog jag henne till veterinären som sa att hon har en liten ögoninflammation och skrev ut terracortril med polymyxin b ögondroppar. Vi har gett henne det i några dagar, andra dagen hade hon börjat knipa mycket med ögonen så jag ringde veterinären som sa att det är vanligt att det blir så i början av behandlingen och att jag skulle fortsätta ge dropparna. Hon kisar/kniper fortfarande ganska mycket med ögonen men äter/busar normalt förutom precis när hon fått dropparna. Jag undrar bara om det finns andra som har erfarenhet av dom dropparna och om det var samma för er? Man är ju så orolig när dom är små. Ögongruset är helt borta men är fortfarande lite röd när man drar upp ögonlocket.

Sen är hon väldigt platt i pälsen runt ögonen, gissar att lite av dropparna har åkt ut och satt sig i pälsen, har tvättat försiktigt med ljummet vatten och bomull men det försvinner inte, har ni något tips för att tvätta bort sånt från pälsen? Eller borde jag bara låta det vara?

Annons:
[Mustangcab]
2013-11-07 11:55
#1

Hur står du när du ger dropparna? Själv backar jag in katten så att katten står med baken mot mig och så håller jag i ansiktet och öppnar ögat ett i taget  och håller ansiktet uppåt. Katten ser inte att den ska få något i ögat på så sätt så det är mycket lättare att ge. Sen håller jag ihop ögat så att dropparna stannar kvar.

[Kavring]
2013-11-07 12:25
#2

Jag har dessvärre ingen erfarenhet av att behandla katt med ögondroppar, men jag tror inte det är någon fara med pälsen runt ögat. Ser det ut att irritera katten mycket, eller kan du låta det vara så länge?
Det finns ju vissa medel för "tear stains" (kommer inte på ett bra svenskt ord för detta), som man alltså brukar använda när katter har fått ful päls av "ögonsnor"/ögongrus. Kanske det kan fungera?
Obs. detta är bara en tanke från min sida.

Hoppas det löser sig! 🙂

neonatus
2013-11-07 12:38
#3

Hej! Tack för svar. Jag har hjälp när jag ger dropparna så ena håller henne i famnen och andra droppar, har inte varit några direkta problem även om hon inte är stormförtjust.

Pälsen tror jag inte irriterar henne så mycket, även om jag tror att hon gärna skulle slippa henne. Det som oroar mig lite är just att hon kisar lite med ögonen nästan hela tiden och kniper ibland med dom, dvs hon verkar allmänt irriterad i ögonen och det gjorde hon ju inte innan dropparna. Jag menar, dropparna är oljiga och gula så det kan ju bara vara att det är för att det är så störigt att ha dom i ögonen men jag vet ju inte själv och blir orolig att det inte är som det ska. Sen googlar jag massor och hittar inget om det, bara att folk har problem att få i katterna droppar men inte hur dom reagerar på dom. Hon får dom tre gånger om dagen och jag tycker att hon är bättre ganska precis innan hon ska få nya. Annars verkar hon må bra, hon äter normalt och busar osv.

Annars är hon världens finaste brittflicka, lindade mig runt tassen från dag ett.

[Mustangcab]
2013-11-07 14:14
#4

Just de dropparna har jag ingen erfarenhet av men att de kisar efter att de fått ögondroppar det vet jag och i synnrhet om det är en tjock smet som ska ut. Jag ser alltid till att få något som är utan konserveringsmedel i för min katter då de behöver ögondroppar.

neonatus
2013-11-07 14:47
#5

ja, kanske bara är att dom ligger kvar i ögonen och att det är störigt. Känner mig lite hönsig men kan inte låta bli att bli lite oroligt. Varför utan konserveringsmedel, kan det irritera? Bra att veta till framtiden. Detta är droppar som förutom de aktiva substanserna innehåller dom "aluminiumstearat" som verkar vara något för konsistensen och paraffin, så inga konserveringsmedel.

[Mustangcab]
2013-11-07 19:57
#6

Är det enodspipeter eller i en flaska eller tub? Det där aluminiumstearatet är förmodligen ett förtjockningsmedel som används i färger i vanliga fall.

Jag försöker undvika allting som inte behövs. Konserveringsmedel är giftigt i medicinerna då det finns där för att hålla ner växten av bakterier och andra mikroorganismer. Därför ber jag alltlid om endospipetter.

I en del ögondroppar finns det kvicksilver som konserveringsmedel. Det heter Thiomersal.

Annons:
Animustassar
2013-11-08 12:22
#7

Jag har inte haft just dem dropparna… Men när jag fick till min kattunge som hade en ögoninflammation så sa veterinären att antibiotikan kunde torka ut ögat litegrann (fick smörjmedel att droppa i mitt på dagen) Jag vet inte hur ofta du ska droppa i ögonen på din katt men om det är morgon och kväll så kan du ta lite koksalt (natriumklorid går att köpa på apoteket) och ha i några droppar i ögonen mitt på dagen bara för att se om hon kniper mindre med ögonen… Slutar hon knipa/kniper mindre med ögonen så kan kolla med veterinären om du kan fortsätta droppa lite natriumklorid mitt på dagen bara för att fukta ögonen lite :) Dessutom så tror jag att natriumklorid kommer funka bättre på resterna runt ögonen… :)

// Jenny and the tassiliciousCool

[Mustangcab]
2013-11-08 13:33
#8

Oftagel rekommenderar mina vettar.

neonatus
2013-11-08 20:31
#9

Tre gånger per dag ska jag droppa, men det är säkert så att hon blir lite uttorkad av dom eller liknande, tack så himla mycket för alla svar!! Ska kolla upp oftagel och koksaltslösning. Hon är faktiskt ännu bättre idag, kisar mindre och varit extremt pigg, så skönt! Känner mig dock elak varje gång jag droppar, hon blir som förvånad och förvirrad varje gång det händer.

[Kavring]
2013-11-11 01:12
#10

#9 hur har det gått? :)

neonatus
2013-11-14 01:29
#11

Inte varit inne här på några dagar, hon är bra nu! Tror det tog några dagar att vänja sig för nu reagerar hon inte alls på dropparna. Hon försöker fortfarande tvätta sin fettiga päls kring ögonen men kisar ingenting. Så himla skönt!

[Skörbjugg]
2013-11-14 10:48
#12

Så skönt att det verkar ha löst sig för dig och din misse :)

britishcat
2015-04-08 23:43
#13

Hej! Helt ny här. Har en liten brittkille på nästan 5 månader som nu fått terracortril mot lite rinniga ögon. Han kisar jättemycket och jag blir så orolig. Vet att denna tråd är gammal men om ts är kvar på forumet - hur många dagar tog det tills katten blev bättre? Blev allt bra efter luren? Andra som haft terracortril får gärna svara också :)

Annons:
neonatus
2015-04-18 02:19
#14

Hej! Jag är kvar men inne ganska sällan, hoppas det är bättre för din kisse nu! När jag skrev första inlägget hade jag precis börjat med behandlingen och då var hon rätt dålig, kisade massor och var inte alls lika pigg som hon brukade. Det blev bättre efter några dagar, minns dock inte hur många, kanske fyra? Jag tror det kan vara så att dropparna svider lite eller så är det bara så att det är så störigt för dom att få den där gula, feta, smeten i ögonen, det måste störa synen tänker jag. Hon blev för stunden helt bra men sen kom dom rinniga ögonen tillbaka, men då var hon inte svullen i ögonslemhinnan längre och veterinären tror att det bara är för att hon har lite trånga tårkanaler och det är ingen fara. Det är inga mängder som kommer men utan bara lite ögongrus i ögonvrån. Jag har dock med tiden upptäckt att hon har en tendens att få hårstrån i ögonen, gissar att hon gnider in päls som har lossnat när hon tvättar sig - tänker att det lätt borde ske då hon har så stora ögon. Om jag hjälper henne med det med att droppa koksalt och zilkeye när jag ser att hon har det  får hon inget ögongrus alls. Kände mig hyffsat mycket som en hönsmamma när jag åkte in akut för att jag trodde att det var något allvarligt fel och det visade sig vara ett hårstrå som flöt runt i ögat men ;)

britishcat
2015-05-13 17:22
#15

Jag fick sluta med Terracortril eftersom han reagerade med svullna ögon. Fick andra droppar utskrivna men eftersom han blev bra i ögonen efter någon dag skippade jag det. Det rinner lite tårar på honom också så jag torkar ungefär varannan dag med koksaltlösning.

Upp till toppen
Annons: