Annons:
Etikettpyssel
Läst 4072 ggr
[Kavring]
2013-09-20 11:40

PYSSEL: Halloween-dräkt till katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Här kan du läsa om hur du kan göra en alldeles egen Halloweenkostym till din katt!
**

👻🌛SY EN SJÖJUNGFRU-KOSTYM FÖR KATT🌛

  1.    För att börja behöver du en billig sele, jag har köpt en billig på Plantagen som liknar dessa från Puppia, men är betydligt billigare. Välj storlek S, som kan vara något för stor för ungkatten ändå. Välj en färg som kommer passa ihop med resten av dräkten!
  2.    Du kommer behöva: Sele, glittrigt tyg (efter kattens storlek), billigt innertyg (jag valde i fleece), samt ett annat glittrigt tyg för stjärtfenan.
       Samt symaskin, sax, tråd, knappar (ca 6 st), och ett band du kan göra hällor av.   Du behöver också något slags papper att göra en mall på (jag valde två A4-ark smörgåspapper).

Denna pyssel-instruktion kommer att fortsätta i kommentarerna, eftersom jag vill visa bilder på processen stegvis.

Annons:
[Kavring]
2013-09-20 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
  • Välj dina tyger, minst 2 färger. 

  • Mät runt magen, och från skuldrorna över ryggen mot svansen.
    Jag vill alltså fram kattens omkrets och längd.
    Detta för att få rätt bredd och längd på tyget. Notera att fenan som vi ska sy inte kommer ha exakt samma mått! Den kommer vara något längre för att täcka svansen, och vara lite mindre i omkrets, eftersom att den inte ska täcka magen. 

  • Rita upp fenan på papper, den ska vara bred högst upp, för att sedan smalna av, så att den får formen som en fiskstjärt.
    Sedan nålar du fast pappret på DET BILLIGARE innertyget, och klipper ut tyget efter denna med ca 2 cm sömsmån.
    !! Kontrollera sedan när du klippt att tyget faktiskt ser bra ut på din katt, innan du går vidare till nästa steg.

Såhär ser alltså mitt fleece-tyg ut när jag klippt ut det efter min mall.
Tanken är att fenan ska vara symmetrisk, vik den därför på på mitten, så ser du ifall de båda sidorna är symmetriska mot varandra, och klipp till tyget försiktigt ifall så inte är fallet.

[Kavring]
2013-09-20 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
  •    Använd innertyget till att mäta på ditt glittriga tyg.
    Det tyg jag har valt är ganska elastiskt med olika glitter och holografiska effekter, som nästan ser ut som fiskfjäll.
       Eftersom jag har en rosa sele till Vickan vill jag gärna använda mitt lila tyg, eftersom det kommer bli gulligt. 
  • När du mäter ut tyget från ditt innertyg, glöm inte sömsmån!!! 
    Se nästa inlägg!
[Kavring]
2013-09-20 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2

[Kavring]
2013-09-20 11:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Såhär ser alltså tyget ut när det är utklippt med sömsmån.

[Kavring]
2013-09-20 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Testa nåla in kanterna på tyget, när det är gjort bör resultatet se ut som detta. Pustar

[Kavring]
2013-09-20 12:01
#6
  • Kanterna ska alltså vara invikta i en dubbelfåll, men börja inte sy, testa istället allt IGEN på katten. Då ser du redan på en gång ifall det inte fungerar. 
  • När du gjort det så ska du fortfarande inte sy! Gå istället vidare till nästa steg.
Annons:
[Kavring]
2013-09-20 12:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu är det äntligen dags att börja med själva stjärfenan! Använd papper igen som mall! Använd sedan mallen för att mäta mot den andra kreationen ifall det ser bra ut storleksmässigt, och till formen.

Sedan klipper du tyget, med sömsmån igen! Glöm inte att tyget ska vara dubbelsidigt, och klipp ut en bit fleece igen - den ska vara exakt lika stor som det tyg du precis klippte ut. 
Fleece-biten ska du sedan sy in i stjärtfenan istället för vadd.

[Kavring]
2013-09-20 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7

[Kavring]
2013-09-20 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vi återgår till den lila "kroppen" istället!

  • Innan du börjar sy den övre kanten, bör vi fokusera på ett sätt att få fast hela fenan i selen. Jag använde hällor och knappar för att inte förstöra selen. Du får göra som du vill, om du kommer på ett bättre sätt. 
  • Jag började alltså nåla fast "midjan" på "kroppen" tillsammans med små hällor (vita band).
[Kavring]
2013-09-20 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 

Nu kan du börja sy! Sy en raksöm runt hela "kroppen". Samtidigt som du syr denna raksöm, så syr du även fast dessa hällor i samma söm.

[Kavring]
2013-09-20 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sedan återgår vi till stjärtfenan. 

  • Eftersom fleece-tyget ska användas som foder är det enklast om man tar en av de två bitarna av yttertyget (som jag alltså valde blått tyg till) och syr ihop den ena biten med denna. 

  • Tänk på att sy så nära kanten av tyget du bara kan, så att inga fula sömmar syns senare i processen. 

  • YTTERTYGET (det blåa i bild) ska sys med den glittriga sidan utåt. 

  • Sedan syr du på den andra biten av yttertyget, på den andra biten. 

  • Tänk på att INTE den andra biten av det blå tyget ska täcka över fleece-tyget i detta skede, eftersom du inte kan vända tyget korrekt då. 
    Bilden nedan visar hur se ska se ut: Båda de blå tygbitarna är fastsydda - och kan nu vändas så att fleece-tyget hamnar mellan dem (och blir som vadd). 

  • OBS! För att kunna vända tyget måste det finnas en öppning kvar för detta!

[Kavring]
2013-09-20 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Såhär ser fenan ut när man vänder den, så den glittriga sidan hamnar rätt! 

Jag valde att sy ett varv runt själva fenan, så den fick en kontur och blir plattare och finare - då passade jag på att sy ihop öppningen där jag vände tyget. 

Om du vill sy detaljer så är det nu du ska göra det! Här på bilden ser vi hur jag sytt två streck på fenan, och ska göra likadant på andra sidan sedan.

[Kavring]
2013-09-20 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Såhär ser fenan sedan ut när man sytt fast den korrekt på den lila kroppen. 

Nu är fenan snart klar!

Annons:
[Kavring]
2013-09-20 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu är det bara knapparna kvar till hällorna!

[Kavring]
2013-09-20 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Såhär ska det alltså se ut. 

Hällorna ska alltså användas sedan för att knäppa runt selen, så att fenan sitter fast ordentligt. ☝️

[Kavring]
2013-09-20 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

TADAA! 🥳 Nu är allt klart! Bara att sätta på katten selen och sedan fästa fenan med hällorna! 👍

Såhär söt och förvånad blev alltså Vickan. Killarna var helt chockade över vad lillsyrran hade stoppat på sig. 😂

[Kavring]
2013-09-20 12:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16

Mullemu
2013-09-20 12:46
#18

Haha, så söt! Det måste väl vara en havskatt, eller hur? 😂

[Kavring]
2013-09-20 12:56
#19

#18 Tack haha! Ja, du har ju rätt! Jag hade tänkt mig henne som sjöjungfru, men havskatt var nästan ännu bättre haha! 😂

Qtcat
2013-09-20 21:03
#20

Hihi, så söööt ❤️

Vad duktig du är! 👍

www.qtcat.se 

Uppfödning av brittiskt korthår med inriktning på colourpointHjärta

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-20 23:01
#21

Ja jag skulle säga detsamma, vad duktig du är😃Mina får klara sig utan någon utklädnad.

[Skörbjugg]
2013-09-21 01:34
#22

Så himla fin, detta vill jag också testa :)

[Gladamarsvin]
2013-09-21 18:41
#23

En liten söt havskatt har du där gud så söt 🙂

[Kavring]
2013-09-22 01:28
#24

#20 Tack så mycket! :D #21 tack för de snälla orden! Hihi, om du skulle ångra dig så ligger ju beskrivningen kvar i alla fall ;) #22 Tack! Ja, sy sy sy!! #23 Tackar och bockar :D

Belliam
2013-09-22 08:09
#25

Häftig klädsel.. Jättefin 😃

[Kavring]
2013-09-22 09:32
#26

#25 Men tack :D

Upp till toppen
Annons: