Annons:
Etikettproduktrecensioner-och-tips
Läst 1733 ggr
[Kavring]
2013-09-09 20:55

Recension: Taste of the Wild Torrfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nån av er testat Taste of the Wild (http://www.tasteofthewild.se/)?, vad tycker ni om fodret? Jag har länge funderat på att börja BARFa, men det har tyvärr inte kunnat lösas pga praktiska skäl. Vi serverar istället i huvudsak torrfoder kompletterat med Mjaus blötfoder några ggr i veckan. Hos oss är det torrisarna som är mest populära också, så det känns som ett ganska bra beslut att testa det "nya" proteinrika torrfodret, som inte skall innehålla några spannmål. Däremot innehåller det sötpotatis, vilket man knappast heller kan kalla för naturlig föda hos katter. Äntligen kan jag mata katterna med något sånär gott samvete, eftersom de i alla fall får i sig mindre skit än innan. Tidigare sterilmat har ju alltid haft ett väldigt högt innehåll av majs - inget jag vill ge mina killar egentligen. I och med att TotW har ett högt proteininnehåll behöver man inte fundera på ifall katten är steriliserad eller inte, de kan äta samma mat. Mina två kastrathanar är mycket matglada, vilket tyvärr innebär att de helst kastar i sig maten utan att tugga. Ett sätt att förhindra detta är genom att servera dem större och klumpigare formade torrfoderbitar, vilja de måste tugga för att kunna svälja. Tråkigt nog så är TotW:s torrfoder format i små pluttar, vilket tyvärr alltså inte är optimalt i det här hushållet. Fodret får 4/5 eftersom +Katterna älskar det +Fodret har en bättre sammansättning än andra foder på marknaden - Bitarna kunde ha varit bättre till form och storlek - Det är förhållandevis dyrt ifall man inte vet vart man ska handla fodret

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-09 22:04
#1

Ja det var mycket i det förutom just sötpotatis som är stärkelse och cikoriarot. Inte viste jag att katter behövde det. Har du provat RC British Shorthair? Det är stora oregelbunda kulor så även min stora britt måste tugga dem.

[Kavring]
2013-09-10 04:43
#2

Nej, jag tycker att den är för dyr men min uppfödare använde den vet jag. Jag brukar gå på sammansättningslistan när jag letar foder, och tråkigt nog kommer ris på 2a plats i RC Br.Sh. Jag brukar försöka välja foder som inte har ris eller majs m.m. på de första 3 platserna i listan. Ett "vanligt" foder som klarar detta "test" är Eukanubas foder, dock ej alla - deras sterilmat har majs högt upp på listan om jag inte missminner mig. :) Skulle däremot gärna testa RC Br.Sh. om jag fick en påse till bättre pris.

[Mustangcab]
2013-09-10 12:47
#3

# 2 Men sötpotatis går bra menar du? Har du smakat det själv någon gång? Det är rena sockret.

[Kavring]
2013-09-10 22:06
#4

#3 Ja jag har smakat sötpotatis själv, och jag håller med om att det inte är den bästa ingrediensen i fodret (vilket jag ju också tar upp i huvudinlägget). 🙂

Däremot hamnar sötpotatisen på plats 3 i sammansättningslistan (vilken på plats 1 har den största andelen ingrediens, och så vidare i fallande ordning), och jag tycker att det är godtagbart.
Om man tittar på "analytiskt innehåll" så innehåller TotW 42% råprotein, vilket är väldigt högt i jämförelse med andra vanliga foder på marknaden.

Om man vill ha ett helt optimalt foder är det nog "tyvärr"  BARF som gäller, och jag säger "tyvärr" på grund av att det inte fungerar hemma hos oss rent praktiskt.

[Mustangcab]
2013-09-10 22:54
#5

Du vet att det går att skicka efter på zooplus väl till ett lägre pris än vad det kostar i Sverige? Mina 5 katter mår bra på RC och jag får alltid beröm när jag är hos vetten för deras fina pälsar.

[Skörbjugg]
2013-09-13 09:55
#6

Synd det där att det är små kulor i Taste of the Wild, men jag tror nog att jag ska prova det ändå. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: