Annons:
Etikettsjukdomar-tips-och-råd
Läst 1422 ggr
[Kavring]
8/8/13, 8:37 PM

Bästa skonmaten?

Ibland kan ju katter av olika anledningar behöva skonsam mat, skonmat, som kan hjälpa katten när den mår dåligt. Det jag undrar över är om det är bra med fisk i skonmaten? Det finns många tiips på det, men är inte katter allergiska mot fisk?! Är det nån som har koll på detta?

Annons:
[Emma--]
8/15/13, 9:22 PM
#1

Alla är ju inte allergisk mot fisk, men det ska väl vara en större risk att dom blir allergisk mot just fisk.

Är dock inte alls säker på detta.

[Kavring]
8/16/13, 6:33 AM
#2

#1 Jaha okej! Jag har tyckt det är lite konstigt att man säljer så mycket kattmat med fisk i (torrt & blött), men om inte alla är allergiska så förklarar ju det en del ^^

Mullemu
8/16/13, 1:06 PM
#3

Fisk är allergent för alla, även oss människor, men om man inte är allergisk så kan man äta det. Dock är ju fisk inte någon komplett kattföda och en del näringsämnen som katter behöver, t ex taurin, saknas. Av den anledningen bör man endast låta en liten del av den totala kosten bestå av fisk.

Jag barfar min katt och han får lite fisk/skaldjur nån gång då och då som variation men det är inte så ofta och bara mindre mängder.

[Kavring]
8/16/13, 6:47 PM
#4

#3 Jaha, okej! Då förstår jag ännu bättre. ☝️
Men som skonmat skulle du kunna rekommendera den? Eller finns det ännu bättre alternativ?

Mullemu
8/16/13, 8:44 PM
#5

Jag skulle inte tvärsäkert rekommendera någonting utan att först veta varför katten behöver skonkost.

[Mustangcab]
8/16/13, 10:08 PM
#6

Två av mina katter har haft problem med sina magar som kattungar och jag blev då rekommenderad av veterinär att ge kokt vit fisk tillsammans med välkokt ris och vatten. Detta brukar kallas för skonkost. Det funkade. Nu får de fisk, alaska pollock, en gång i veckan alla 5 och de älskar det. Här världens liv när jag  tar fram fisken från frysen.

Annars så ger jag ingenting med fisk i vare sig godis eller kattmat.

Annons:
[Kavring]
8/17/13, 9:12 AM
#7

#5 Nä, det förstås. Menade bara allmänt och generellt ifall det liksom finns bättre alternativ där, utan att mena att det ska funka på allt. :) #6 Tack för ditt inlägg, känns som om man förstår bättre och bättre hela tiden. :) Vill bara tillägga för trådens skull att jag aldrig har behövt använda något dylikt (peppar peppar), men är intresserad av vad skonmat och sånt är. :)

[Mustangcab]
8/17/13, 4:41 PM
#8

Skonmat är också Hills id som är för känsliga magar. Finns både som torrfoder och blötmat.

Sen finns det de som ger lammfärs och kokta morötter något jag aldrig provat.

Upp till toppen
Annons: