Annons:
Etikettatt-träna-sin-katt-tricks-utmaningar
Läst 3020 ggr
[Kavring]
8/7/13, 7:05 AM

Att träna sin katt

Det finns mycket man kan lära sin katt om intresset finns. Det behöver ju inte alltid handla om cirkuskonster, ofta gäller träning helt alldagliga saker som är av stor nytta i vardagslivet. Exempelvis träna in vana av dammsugnlng, så att katten inte känner sig skrämd och hotad av dammsugaren. Eller varför inte tandborstning? Fyll gärna på denna tråd med tips på olika sorters träning, tricks och utmaningar!

Annons:
[Kavring]
8/11/13, 9:44 AM
#1

Något som jag tycker är bra är att nöta in burträning! Jag brukar bära ut katten i buren när vi ska ut. Då har katten också redan koppel och sele på sig. Då lär min snuttis sig flera saker samtidigt: att sitta i buren är KUL, eftersom vi ska ut! Och att använda koppel och sele! Har någon annan något tips?

[Mustangcab]
8/16/13, 10:17 PM
#2

Det är konstigt detta med burar. När de ska ned till vetten är det alla 4 tassarna ut för att undkomma buren. Jag får sätta på en toppluva på katterna för att få in dem😃

Väl hos vetten så vet de inte hur snabbt de ska ta sig in i denna, här hemma, så förhatliga, tingest😂

[Kavring]
8/17/13, 6:08 AM
#3

Ja, det är lite kul det där med veterinärbesök… ;) jag ska försöka burträna den ena av mina katter som är helt omöjlig på det. Jag tror jag ska försöka locka med godis eller mat för att få in honom… Hmm :)

Patrol
8/18/13, 5:09 PM
#4

En av våra britter här hemma tycker att vitaminer är det bästa som finns så därför har vi börjat hålla vitaminerna i luften åt henne så nu måste hon hoppa för att få tag på de vilket hon är duktig på. Men eftersom vi brukar göra ett puss ljud eller bara prata med ljus röst åt henne så kommer hon på en gång om man ropar eller gör puss ljud. 😍💋

Wand
8/21/13, 9:34 PM
#5

Att träna dem att klippa klorna utan panik och rädsla är ju jäkligt basic, framför allt om man har innekatt! För mig går det superbra med Winky och hennes klor, hon behöver bara lägga sig till ro och så får jag klippa bäst jag vill, hon spinner och gosar vidare oavsett. 

Mammas katter däremot har blivit vana att kloklippning är läskigt just för att de plockar upp dem och tvångshåller dem tills det är klart, då är det klart att det blir lite tokigt. 

Förtroende och tålamod, tips till alla som inte redan hade fattat det! 😎

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Caaassiiie
9/4/13, 2:26 AM
#6

Ni som har problem med att få in era katter i transportburen? Har ni provat att backa in dem? Funkar utan problem för mig. Då känner dem sig inte lika intryckta och tvingade in i en vägg mer eller mindre, utan ser dig hela tiden 🙂
Detta är inget jag själv kom på, det var Gizmos förtjänst som själv backade in en dag och trivdes med det!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
[Kavring]
9/9/13, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har tränat min ena katt att leta fram godisar ur hundleksaker/aktiveringsleksaker. Bobby gillar godis, men han har börjat få jobba lite mer för det ;) Vi har helt enkelt använt oss av dessa aktiveringsleksaker (för hund), har någon annan gjort detta? :) Denna leksak går att köpa här: http://www.grizzlyzoo.se/aktiveringsleksaker-Nina-Ottosson/aktivering-dog-smart-tra/

[Skörbjugg]
10/14/13, 8:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi gillar att ge godis till våra katter genom att låta dem göra "isbjörnen", som vi kallar det. Man låter sin katt sitta ner och sedan "sträcka sig uppåt", så det liknar en isbjörn :)  Ser ut ungefär såhär då:

[Mustangcab]
10/14/13, 12:15 PM
#9

# 8 Så gör jag med mina britter också fast jag säger "sitt fint".

Caaassiiie
10/14/13, 2:17 PM
#10

Haha sådär brukar min katt själv sitta ibland när han typ vill se lite längre bort, ungefär som en surikat! Fast även när jag ber om det (:

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




[Skörbjugg]
10/14/13, 2:38 PM
#11

#9, #10 räcker det med att säga det alltså? Rudi är så söt, han gör så när han tror att han ska få godis också haha, plötsligt ser man honom sitta så i ögonvrån :)

[Mustangcab]
10/14/13, 6:26 PM
#12

# 11 Ja under förutsättning att man har godis i handen😃

Caaassiiie
10/14/13, 9:44 PM
#13

Haha nej precis som #12 säger så får jag ha något i handen som lockar honom. Annars är han rätt duktig på röstkomandon ändå, utan godis och sådant :)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Annons:
[Skörbjugg]
10/15/13, 3:03 PM
#14

#12 #13 hur gjorde ni för att öva in det?

[Mustangcab]
10/15/13, 3:06 PM
#15

# 14 Höll godiset framför nosen så att de kände doften och höjde sen handen.

Louise L
10/20/13, 6:06 PM
#16

Min kissemisse kan vacker tass. 😉

zaddraya
10/20/13, 7:59 PM
#17

Tränar mina britter lite sparsamt…

Riga är smart, men lite lat. Hon kan sitt, stanna, ligg och vacker tass. Har försökt lära henne lite aktivare tricks, men då tröttnar hon.

Manda gillar agility ;) Hon är ordentligt target/klickertränad och följer targetpinnen i princip överallt. Kommandon tycker hon är trist däremot.

Så här kan det se ut när Manda visar sina färdigheter…

http://s611.photobucket.com/user/zaddraya/media/miniriniagility.mp4.html

[Kavring]
10/20/13, 9:55 PM
#18

#17 Vilken fart det blir på henne! ^^ Jag har "tränat" upp Vickan att leka med kattspel på iPaden, men hon fattar inte alltid att man ska trycka på skärmen med tassen. :) Hon gräver in tassarna under plattan istället och vevar runt, och jag får väl skylla mig själv som startade det här intresset hos henne, för nu ger hon sig på mobiltelefoner, surfplattor, Nintendo DS och allt som har en större upplyst skärm o tror att det är lekdags haha. Och in med tassarna under! ;)

Upp till toppen
Annons: