Annons:
Etikettbrittsnack
Läst 1666 ggr
ElisabethB
2016-05-05 22:12

Några funderingar

Jag tycker britter verkar vara en fin kattras och skulle ev. vilja ha ett par i framtiden.

Därför har jag några funderingar kring rasen.

  1. Hur är den i temperamentet?
  2. Passar den som innekatt?
  3. Hur stort behöver man bo för att det ska vara tillräckligt för 2-3 britter? (Självklart kattvänligt möblerat)
  4. Är den frusen om/när man går ut på promenader?
  5. Hur stor blir den?
  6. Hur mycket pälsvård kräver den långhåriga resp. korthåriga varianten?
  7. Vad finns det för rasrelaterade sjukdomar?
  8. Ungefär vad kostar det att äga en britt?
  9. Klarar jag inköpspriset om jag sparar ihop ca 10.000 kr/katt? (Vet inte vad en britt brukar kosta.)

Det var vad jag kom på nu, kommer säkert på fler frågor vart eftersom.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
NatasjaHemby
2016-05-12 14:16
#1

1. Förhållandevis lugn kattras. Min uppfattning är att det generellt är väldigt snälla och tåliga katter, inte särskilt utåtagerande.
2. Ja, raskatter är oftast uppfödda som innekatter i många generationer och nöjer sig bra med att vara inne. Eftersom britten dessutom är en av de lugnare raserna passar den bra som innekatt. Jag läste en studie för länge sedan om olika rasers behov av att ströva och just britten var den ras som valde minst revir om den fick vara ute. Hittar tyvärr inte studien igen.
3. Inte speciellt stort. Det viktiga är att det alla katter har platser där de kan komma undan och vara ifred. Tänk i antal kattvänliga platser snarare än i golvyta.
4. Britter har tjock, fin päls och bör inte vara speciellt frusna. Möjligen att de inte vill gå ut i smällkalla vintern, men det är nog mer individuellt än rasbundet.
5. 4-6 kg för honor och 5-8 kg för hanar enligt Brittsällskapet. De är inte så höga/långa, men kompakta och breda. Söker du specifikt en stor eller liten individ så titta på föräldrarna (och gärna några generationer bakåt) och fråga uppfödaren vad  denne tror om storleken på ungarna.
6. Långhår vet ej. Korthår brukar klara sin pälsvård bra själva men det kan vara trevligt att vänja katten vid att bli borstad någon gång i veckan, inte minst för att det är en mysig stund för katt och ägare. Dessutom är det skönt att enkelt kunna borsta bort överflödig päls vid fällning.
7. http://www.brittsallskapet.se/avel_halsa Här kan du läsa lite om vilka sjukdomar man brukar testa för. Välj en uppfödare som är noga med katternas hälsa och testar sina avelsdjur. 
8. Svårt att säga rakt av, då det beror på bland annat vilket försäkringsbolag, vilken mat och sand du väljer, om du gillar att köpa mycket prylar (leksaker, klösträd, bäddar o.s.v.) eller om du föredrar att göra själv o.s.v.
9. Lämnar denna frågan åt någon annan, då jag inte vet vilken priskategori britterna ligger på för tillfället. Min uppfattning är att flesta vanligare raser kostar runt eller lite under 10.000 just nu.

SE*Simbelmynes

[helga21]
2016-06-21 15:49
#2

Britter kostar mellan 7-9.000. Det beror på var i landet du köper dessa och vilken färg du vill ha. Kolla in blocket men se upp för annonser där de inte har stamtavla.

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=brittiskt+korth%C3%A5r&cg=6080&w=3&st=s&c=&ca=22&is=1&l=0&md=th

Upp till toppen
Annons: