Annons:
Etikettkattungar
Läst 2233 ggr
trapstile
9/30/15, 7:37 PM

Kastrera bebisar???

Jag har en fin britthane som går i avel och jag lånar gärna ut honom. Men fick problem med en uppfödare vars hona varit på parning hos oss. Honan fick fem kattungar och en med missbildning som behövdes tas bort.  Till min stora fasa skrev hon till mig att hon kommer att kastrera kattungarna innan försäljning. Trodde aldrig att sådant får förekomma i Sverige. Men fick veta att det är mer vanligt än man tror.

Nu undrar jag om det är fler som tycker det är ok eller inte ok att kastrera rasrena kattungar under fem månaders ålder??

Annons:
LinaLj
9/30/15, 7:45 PM
#1

Jag anser att det är det absolut bästa man kan göra. Ska katten inte gå vidare i avel så bör den kastreras vid 14 v. De veterinärstudier som jag har läst i ämnet listar en lång rad med fördelar att kastrera tidigt och absolut innan könsmognad. Bland de största fördelarna är att katten slipper gå igenom först ett tillflöde av hormoner och sedan ett tillbakadrag på samma hormoner (det vill säga de slipper gå igenom tonåren och sedan en månad senare klimakteriet), det verkar som att de yngre katter läker fortare och verkar få mindre komplikationer.

Jag tycker att honans ägare är väl insatt i den senaste forskningen och har turen att ha en veterinär som också är det. All heder åt dem båda.

LaSadie
9/30/15, 7:47 PM
#2

Man får kastrera kattungar så länge de uppfyller kraven som veterinärerna sätter som tex över ett kilo. Dock så kastrera inte alla veterinärer unga katter utan många vill vänta till sex månader eller den gamla sägen att katter ska ha en kull innan kastrering. Men vissa veterinärer är pålästa och kan kastrera tidigt.

Som hankattsägare kan du inte påverka så mycket så länge det inte skrivs in i parningsavtalet.

Som uppfödare så skulle jag gärna kastrera kattungar som jag vet inte ska gå i avel. Det besparar både mig och den nya ägaren massa merjobb när det väl är dags, samt att man minskar risken för BYB

trapstile
9/30/15, 8:28 PM
#3

I detta fall var rädslan inte befogad till att kastrera bebisarna. Det är i sverige fortfarande svårt att få veterinärer att kastrera så unga djur. Det är ju ett stort ingrepp för honorna samt för de hanar som testiklarna inte vandrat ner.

Självklart har jag detta inskrivet nu. Men alla ni andra kan få trixa och fixa med era bebisar hur ni vill. Som sagt jag är emot detta vid rasena katter med kontrollerad avel. Dock har jag jobbat på  katthem som voluntär regelbundet i fyra månader och sett vilken hemsk inavel och missbildningar detta kan leda till. Usch. Där kan jag tycka det är nödvändigt. Men en liten hona på fyra månader som blev kastrerad höll på att duka under. 

Detta bär man med sig…

LinaLj
9/30/15, 8:38 PM
#4

#3 Har du några vetenskaplig belägg för att det skulle vara värre att kastrera unga djur? För som jag skrev ovan, alla studier i ämnet som jag har läst har tvärt om visat på övervägande positiva resultat.

Visst är det tragiskt att den lilla 4 månaders ungen höll på att inte klara sig, men jag har personligen mist två fullvuxna katter vid kastrering. Det går helt enkelt inte att få fram stabila underlag från personliga erfarenheter.

LaSadie
9/30/15, 8:55 PM
#5

När man söver en människa eller djur så innebär det risker, ung som gammal.

trapstile
9/30/15, 9:03 PM
#6

Jo, självklart.

Men om det nu vore så bra och ok att göra det så skulle jordbruksverket ha godkänt detta samt alla veterinärer göra det. Men så är det inte. Det är lite svårt att hitta veterinärer som utför det. För även där har det åsikter om detta.

Annons:
Mr Raja
12/7/15, 11:56 PM
#8

Jag kommer inte att kastrera under fem månader. 
6 månader, då kulorna trillat ner blir bra känner jag. Honorna vid sådär 7-10 månader. Om de inte börjat löpa vråltidigt förstås. Det finns såklart undantag åt alla håll i allt….

Jag är däremot inte emot att kastrera huskattungar tidigt, eller katter med fel som ej bör gå vidare i avel - Speciellt hanarna tycker jag är viktigt att kastrera rätt snart då det ligger i sakens natur att de hinner "få" fler kattungar innan de fyller ett enda år än en honkatt i samma ålder. Honkatterna tycker jag kan få vänta lite då det är ett större ingrepp. 

Att uppfödaren som lånade din hane fick en missbildad unge är inte alls ovanligt, det behöver inte vara några (genetiska) fel på resten av kullen. Troligen inte, ens en gång. Är däremot alla eller flera av dem missbildade kan det vara genetiskt eller så kan  mamman ha varit sjuk eller drabbats av någon infektion under dräktigheten. 

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Upp till toppen
Annons: