Annons:
Etikettinnan-kattungeköpet
Läst 2341 ggr
LinaK
2015-08-30 15:28

Vad tänka på vid köp av britt?

Min älskade perserhona fick somna in förra veckan på grund av sjukdom, 9 år gammal. Det är så tomt här hemma och jag kan inte tänka mig ett liv utan katt i huset, kan höra hennes tassar mot golvet och kan fortfarande höra hennes kurrande ibland :( Har fallit för brittisk korthår då dom påminner en del om persern men ändå med längre nos och korthåriga. Vad ska man tänka på när man köper brittisk korthår? Vilka tester ska föräldrardjuren ha gjort innan? Någon som har förslag på uppfödare i södra och mellersta Sverige? Skicka gärna meddelande om ni har några förslag. Söker kattunge till årsskiftet ungefär. Känner mig inte riktigt redo ännu att ta mig an en kattunge när hjärtat fortfarande värker efter min katts bortgång.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Mr Raja
2015-08-31 23:12
#1

Tråkigt att höra om din persertös. Förstår din sorg och saknad. ❤️ Men grattis till ditt val av Brittiskt Korthår. Jag är ny som uppfödare men svarar ändå så du har en början åtminstone. Britten ingår ej i något hälsoprogram men PKD (njurar) rekommenderad över hela världen. Föräldrarna och deras förfäder ska vara fria från PKD och helst HCM (hjärt) skannade med normalt resultat också HD (höfter) brukar en del röntga för men det är inte lika vanligt att man röntgar för det ännu. Du hittar mer info om det teX på rasföreningen brittsällskapets eller rasklubben brittringen. På Pawpeds hittar du hälsoresultat för de britter som skannats och ev röntgats. De sedvanliga vaccinationerna ska ha gjorts såklart, men numera har SVA och veterinärer allt mer börjat rekommendera att man Kollar Masken innan man avmaskar, eftersom det slår ut sånt som är bra för magen också och skapar resistenta parasiter. Det är en god ide att du redan nu börjar kontakta olika brittuppfödare för att förhöra dig om deras planer. Själv bor jag i Norrbotten där vi bara är 4 stycken.Men å andra sidan så bor alla på bekvämt avstånd till Kallax AirPort ;) Jag vet att tex S*Brisavanti's planerar en kull med colorpoint som kan passa dina tidsplaner. min egen kull (SE*RaschKatten's) är leveransklar i november. Lycka till med ditt sökande

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

LinaK
2015-09-01 13:37
#2

#1 Tack snälla du, det värmer ❤️ Ja det är en tung period för mig just nu.

Vilket bra och utförligt svar, jätte bra att veta angående dessa hälsotester. Ska kolla uppfödare på brittringen och brittsällskapet. Har ännu inte bestämt mig för om jag kan släppa persern helt, men kanske blir det först en perser och sedan en britt lite senare. Men vi får se lite hur det blir med det, är öppen för båda raserna.

Har faktiskt kollat in din hemsida och jag gillade verkligen dina katter, sedan var ju kattungarna underbara. Var ju tyvärr avståndet som var lite dumt 😕

Återigen tack för ditt svar!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Upp till toppen
Annons: